Lys og farger, det er vanskelig det

 

Jeg tegner mønster, strikker, skriver mønster i flere størrelser og tar bilder av ferdig kofte. 

Det er mye arbeid, det tar tid, men jeg gjør alt selv.

Det er et stort høydepunktet for meg er når en kofte er ferdig og jeg endelig kan vise den frem:) 

 Da er det veldig viktig med gode bilder, og det er det som er mest vanskelig ,å ta virkelig gode bilder av det jeg har laget.

Det hender seg at jeg er heldig og får til gode bilder med en gang, men som regel så må jeg mange runder med fotoapparat og mobil før jeg er fornøyd.

Så var det denne koften da VÅR, som har veldig vanskelige farger å ta bilde av. Hvis lyset ble for sterkt så ble rosafargen stygg, men de duse fargene ble fine.

Med svakere lys så vistes nesten ikke de duse fargene, men rosafargen ble kjempefin.

På dette bildet ble fargene ganske bra, men hele koften er ikke med.

For meg som er amatørfotograf så var det veldig vanskelig å få et skikkelig godt bilde av denne koften, og jeg ble skikkelig frustrert.

Det er viktig at alle fargene kommer rett frem, og at mønsteret vises, slik at man ser ordentlig hvordan fargene fungerer sammen, og ikke minst ser mønsteret på koften.

Det ble mange runder med fotografering og fundering på hvordan jeg skulle gjøre det.


Heldigvis kunne jeg spørre en god venninne om hjelp. 

Snille Ragnhild stilte opp som fotomodell og lærte meg en del om fotografering.

Nå blir det innkjøp av reflektor og dagslyslampe.

Jeg skal også lage meg bakgrunn av en hvit rullegardin eller en hvit gardin.

Speilreflekskamera det har jeg, og mobilen tar faktisk også gode bilder den også.

Jeg ble også fotografert, datteren min stilte opp som fotograf.

Tror jeg fikk en del gode bilder til slutt etter mye frustrasjon, men det er kunsten å ikke gi seg.

Jeg har lært ganske mye om foto, lys og farger under denne prosessen, men jeg har fremdeles mye å lære 🙂 

HER finner du oppskriften på denne koften
HER selges også mønsteret som garnpakke
HER er jeg på facebook 
 

Ha en fin dag, og tusen takk for at akkurat du tittet innom 🙂

Monika

#strikke #kofte #håndarbeid #diy

2 kommentarer
    1. Kjempefin kofte og fine bilder! Du har allerede fått gode tips i forhold til fotografering, men hvis du har mulighet til å endre på dem etterpå på maskinen er dette veldig gull verdt! Har du Mac er Bildet et godt program, uvisst hva som finnes på PC, men pixlr.com er et online program som kan brukes. Lek litt med konstrast, eksponering, lys og de ulike feltene. Det vil gjøre stor forskjell! 😉 Lykke til!

    2. Hilde: Tusen takk for gode råd, glad for alle rådene jeg får 🙂 Bildene er utrolig viktig, så her må jeg bare lære meg å redigere og ta bedre bilder 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg