Det ser kanskje litt rart ut enda…

Ovenfraognedstrikking har jeg liksom aldri fått helt dreisen på

Men så  jeg oppdaget denne måten å strikke ovenfraogned på, helt enkelt økinger på skulderpartiene.

Det likte jeg så godt at nå har jeg laget en egen genser hvor jeg har brukt denne teknikken

Et erme er nesten ferdig.

Økinger på skulderpartiet det synes jeg er fint,

og det noe annet enn raglanøking og rundt bærestykke, jeg synes det er fint også,

men det veldig spennende og gøy å prøve noe nytt.

 

Her har jeg begynt på en kofte som strikkes på samme måte som genseren.

Denne strikkemetoden kom jeg over på pinterst, det er mye spennende der,

og jeg har forresten en side på pinterest også som heter monikamdesign,

men det var ikke siden min på pinterest jeg skulle skrive om i dag da 🙂

Jeg har strikket 2 stk genseren, en i str S og en i str M.

Denne strikketeknikken er ganske enkel, det er økinger på skulderpartiet samtidig som jeg strikker german short rows.

German short rows er å strikke frem og tilbake over x antall masker slik at plagget blir høyere bak.

Økingene på skulderpartiet gjøres på både rett og vrangsiden, og jeg øker til jeg har oppnådd ønsket maskeantall, og slik at skulderpartiet er langt nok til å passe fint på skulderen.

Denne genseren er ekstra romslig i størrelsene og den har vide ermer.

Kjempefornøyd med skulderpartiet 🙂

Det blir fint på skulderen med den markerte rettmasken som blir mellom økingene.

Ermene er strikket på etterpå:)

Jeg har strikket striper på genseren, men den kan godt strikkes ensfarget også, det er jo en smakssak det.

Mønsteret er godt forklart, og du finner det i det her: ovenfraognedgenser nr 1

Ha en fin dag 🙂

Monika

Her er en liten video som viser teknikkene jeg har brukt :

https://youtu.be/4yctH19Ajds

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg