Et smart strikketips

Hva skal du gjøre for å unngå å se at du har strikket feil i en mønsterrapport for sent?

Det finnes sikkert mange gode ideer, men jeg bruker en metode som jeg føler er ganske så trygg på at jeg oppdager eventuelle feil med en gang.

Det er ikke noe gøy å oppdage feilen når man har strikket langt, derfor er det lurt å gjøre noen smarte grep med en gang man begynner med mye mønsterstrikk eller strukturstrikk.

Personlig synes jeg det er verre å rekke opp strukturstrikk enn mønsterstrikk, men uansett hva man strikker eller hvilken teknikk man bruker så er det ikke noe gøy å rekke opp.

Markerer mønsterrapportene med maskemarkører rundt hele strikkingen.

Så her er mitt tips:

Når du skal begynne å strikke en kofte eller genser med masse mønster er det lurt å markere hver mønster rapport med maskemarkører. Det er lurt, fordi, hvis du strikker feil i en mønsterrapport så vil du ha en maske eller 2 for mye eller for lite til å fullføre mønsteret, og da ser du med en gang at det er en feil på den omgangen, eller mønsterrapporten.

Du slipper du å ta opp en hel eller flere omganger.

Oppdager du feilen for sent kan det hende at du på rekke opp flere omganger med mønsterstrikk eller strukturstrikk, og det er ikke noe særlig gøy altså.

Jeg ble ikke fornøyd, så her har jeg rekt opp til skulderpartiet , tegnet nytt mønster og funnet nye farger.

Eller noe som er enda verre, er at du har strikket ferdig plagget, festet tråder, dampet plagget, og det er klart til bruk, også ser du feilen i mønsteret!
Det er helt, helt krise, det vet jeg av erfaring, dessverre, men jeg lærte på den feilen for den var skikkelig sur.

Selv om feilen antagelig er liten føles det som om alle legger merke til den når du bruker plagget.
Hva skal man gjøre da?
Du kan prøve å reparer ved å sy over feilmaskene med maskesting.
Er det på framsiden på plagget en plass der du føler det er veldig synlig, du kan f. eks brodere blomster over. Det er er jo det også en fin løsning, også er det dekorativt i tillegg.

Eller du bare rett og slett må leve med at feilen er der.

Her har jeg strikket en vest som jeg har dekorert med litt brodering.

Surrekofta fikk litt brodering på bærestykket.

Jeg har ikke strikket feil på disse plaggene, det er for å vise hvor dekorativt det er med litt brodering på strikkeplagg.

Det var mitt lille strikketips i dag 🙂

Strikkemønster

Garnpakker og prosjektvesker

Ha ne fin dag 🙂

Monika

8 kommentarer
    1. Ja, maskemarkører er flittig i bruk her hos meg. En fin oppfinnelse 🙂 Før i tiden var det jo tråd man brukte for å merke 🙂
      Fint med broderier på strikkeplagg også ja. En god løsning hvis uhellet virkelig skulle være ute.

    2. Fine tips du kommer med, men jeg har lyst til å ta opp en annen sak.
      Holder på med Ovenfraognedgenser nr1.
      I mønsteret står det at man skal snu en maske etter siste vending, men det kan vel ikke bli rett? Man skal vel snu en maske etter siste German short row?
      Det er forøvrig et fint mønster som jeg kommer til å strikke flere gensere etter.

      1. Hei, så koselig at du strikker ovenfra og ned genseren. Det er german short rows, men det strikkes kun 1 maske etter siste vendig, også snur du og strikker vrang eller rett tilbake til forrige vending, strikker en maske og snur igjen. Dette fordi det økes på både vrang og rettsiden, også får du den fine rettmasken som går over skulderen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg