Gratis oppskrift, heklet spisebrikke eller klut.

Hei

Jeg håper du har hatt en fin helg, nå er det mandag igjen, men det blir en kort uke for mange da det er 1 mai på torsdag.

I dag er det sydag for meg, jeg jobber med et nytt sydesign, en ny prosjektveske som jeg håper blir akkurat slik jeg har sett den for meg.

Men siden du ikke får se hva jeg jobber med enda, legger jeg ved en hekleoppskrift på en heklebrikke eller klut om du vil.

Det er en super måte å få brukt opp restegarn du har liggende, helst bomullsgarn, eller blanding av bomull og lin.

På denne brikken/kluten velger du selv hvor mange farger du vil bruke, men dette daisy/stjernemønsteret vises best når du hekler med 2 farger.

Her er mønsteret, og kos deg masse med heklingen 🙂

Monika:)

 

SPISEBRIKKE

Design: monikamdesign.no

Denne spisebrikken er heklet i stjerne eller daisymønster.

Jeg har brukt 2 farger, det er valgfritt, du kan bruke 1 eller flere farger, men mønsteret kommer best frem med 2 farger (eller flere).

Jeg har heklet brikken i pelini fra Rauma som er et blandingsgarn 50% lin og 50% bomull.

Farger: 9715 og 5491 50 g av hver farge.

Bredde: 34 cm

Høyde: ca 28 cm.

Heklekrok nr 3,5

Forkortelser:

Lm = luftmaskebue

Fm = fastmaske

St = stav

Hst= halvstav

Sm = smygmaske

M = masker

For å hekle et stjernemønster starter man med et ujevnt antall luftmasker.
Minst 7 lm for 1 stjerne, 9 lm gir 2 stjerner, 11 lm gir 3 stjerner og så videre.

Legg opp 71 lm, og hekle som forklart nedenfor.

Hekle annenhver rad med brun og blå.

Rad 1 (retten): Plukk opp 5 m med start i 2. lm fra nålen = 6 m på nålen, gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, hekle 1 lm som lager et hull øverst i de 6 m, *plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m in den samme lm som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i hver av de neste 2 lm = 6 m på nålen, gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm*, gjenta fra *-*. Hekle 1 hst i siste lm. Snu.

Rad 2 (vrangen): 2 lm, hekle 2 hst i hvert «stjernehull», avslutt raden med 1 hst i siste m. Snu.

Rad 3: 3 lm, plukk opp 1 m i 2. og 3. lm fra nålen, 1 m i de første 3 m på raden = 6 m på nålen, gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm, *plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i den samme lm som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i hver av de neste 2 lm = 6 m på nålen, gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm*, gjenta fra *-*. Hekle 1 hst i siste lm.
Gjenta rad 2 og 3 for stjernemønster.

Hekle blondekant rundt brikken: Hekle 3 lm, hopp over 1 maske, 1 fm i neste maske       gjenta rundt brikken.

I første lmbue hekle 5 staver, 1 fm rundt neste lmbue gjenta rundt hele brikken.

Til slutt, klipp av tråden og fest alle løse tråder.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg