Masse mønsterstrikk eller helt enkelt, striper?

Koftene jeg designer er som regel kofter med mye mønster, og det er nok for at det er mest moro å strikke mønster.

Jeg føler liksom at det går kjappere å strikke da (med mønsterstrikk enn glattstrikk),

omgangene blir ikke så kjedelige.

Det er mye å ta hensyn til man lager en kofte med mye mønster, som for eksempel strikkefastheten.

Den vil bestandig bli litt tettere ved masse mønsterstrikk.

Som jeg har skrevet om før så er strikkefastheten personlig,

så den jeg oppgir i mønstrene jeg lager er kun veiledende.

Noen av mine kofter.

MEN, noen ganger får jeg jeg det over meg, og får lyst til å lage litt enklere kofter, og da er det gjerne litt striper som blir mønsteret, det er lekkert det også.

Og man kan leke mye med farger og striper også. Strikke ton i ton eller litt på kanten med farger, uansett så er det viktig å bruke de fargene man liker best, for du skal jo bruke plagget også.

Det hender at jeg lurer inn bittelitt mønsterstrikk i stripene, bare bittelitt altså 🙂

Som på Augustinekofta.

Der har jeg strikket med annenhver farge på noen av stripene, og det bryter litt opp stripemønsteret,

selv om det fremdeles er striper om du skjønner hva jeg mener.

Augustinekoften

Augustinekoften er en helt enkle kofte med striper  og noen striper med bittelitt mønsterstrikk

Jeg har valgt å strikke ton i ton på  min egne kofte.

Mønsteret på barnekoften er fra 2-12 år

På barnekoften valgte jeg litt sterkere farger, men som likevel er fine sammen.

Agustinekoften har som de fleste koften jeg lager fått heklede stolper,

denne er i tillegg pyntet med puffmasker på stolpene.

Kan man ikke eller vil ikke hekle så blir koften like fin med strikkede stolper.

Alle koftene jeg lager får en blondekant over klippekanten, det pynter opp inni koften.

Det er viktig at koften er fin inni også.

På bildet ser du også litt av den heklede stolpen og puffmaskene.

Også barnekoften har heklede stolper og puffmasker.

Barnekoften er strikket i Sunday fra Sandens garn

og det har en strikkefasthet på 28 masker = 10 cm på pinner nr 3.

Augustinekoften er en god helårskofte, og her har du muligheten til å leke med farger.

Koften til voksen er strikket med et garn som har strikkefasthet 24 masker = 10 cm på pinner nr 3,5.

Garnforslag:

Alternativt garn med strikkefasthet 24 masker = 10 cm på pinner nr 3-4 :

Drops Alpaca, Dale Alpakka, Alpakka/Ull, Rauma Tumi, Sandnes Tynn Alpakka Ull, Hifa 2 Ask

Det finnes sikkert flere garnsorter med den strikkefastheten enn jeg kommer på i farten nå.

Ja, det var litt om striper, og får du lyst til å strikke Augustinekoften til deg  selv eller barnekoften så finner du mønsteret HER

Ha en fin dag 🙂

Monika

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg