Nå farger jeg ullgarn :)

 

Nå har jeg fått så  lyst til å farge garn igjen. Det er et par år siden sist jeg farget garn, og jeg husker at jeg aldri ble fornøyd med fargingen min.

Jeg går i fella og ser på alt det fine alle andre farger, og jeg drømmer også om å få det til like vakkert.

Men øvelse gjør mester, så nå er det på`n igjen.

Jeg har bestilt meg nye farger som kommer i slutten av mai, så jeg skal bare øve meg med garnet og fargene jeg har nå.

 

Da er det klart til blanding av farger.

Jeg er mest glad i duse farger, så det er målet mitt i denne fargingen.

Denne gangen skal jeg bare prøve meg bare frem med forskjellige fargeblandinger som jeg laget.

Når man blander syrefarger er det kjempeviktig å bruke maske så man ikke puster inn fargene.

Jeg fikk meg maske av mannen min, den er litt voldsom, men grei til sitt bruk 🙂

Når fargene er blandet med vann kan man ta av masken igjen.

Da er fargene blandet, og garnet jeg skal farge er 2 tråds gammelserie fra Rauma garn.

Jeg liker det sokkegarnet veldig godt, og jeg har laget noen oppskrifter med det garnet.

Jeg har allerede lagt i bløt garn som skal farges, så nå skal det opp i kasserollen.

Jeg har lunket vann i kasserollen, samme temp som det garnet lå i.

Nå skal jeg varme garnet opp til kokepunktet også skal jeg ha i farge.

Og ja, jeg bruker eddik i vannet for at fargen skal feste seg.

Det lukter bløt ull og eddik på kjøkkenet under denne prosessen 🙂

Nå har jeg puttet farge oppi kasserollen der hvor jeg vil at garnet skal ta farge.

Nå er det bare å la det ligge og kjøle seg ned.

Jeg vil ikke røre på det enda, for da kan fargene blande seg og det blir kanskje ikke så fint.

Garnet får ligge i fred og avkjøle seg i kasserollen.

Sånn ble den første fargingen, og jeg er ganske fornøyd.

Jeg føler jeg er inne på noe sånn fargemessig som jeg vil farge mer av 🙂

Jeg måtte prøve flere fargeblandinger, og slik ble det.

Nøstene er 50 g nøster, så sammen med et ensfarget nøste blir det mer enn nok til et par sokker.

Fikk alt for god hjelp under fotografering å da shø 🙂

Herman har såååå lyst til å ta den hespen med garn 🙂

Heldigvis ble de opptatt av noe annet, og jeg fikk fotografere i fred og ro.

Ja, sånn ble de første nøstene jeg farget.

Nå er jeg bitt av basillen igjen, så det blir mye farging framover. Kanskje noen av nøstene kommer for salg også, vi får se 🙂

Ha en fantastisk fin lørdag 🙂

Monika

 

#fargegarn  #fargingavgarn  #ullgarn

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg